Preskription av grov fridskränkning

Hej!

Min mamma utsatte mig och min syster för psykisk misshandel och fysisk misshandel. Slag för småsaker, nedkränkande ord, extrem dominans samt att hon tvingade bort mig att bo hos släktingar mot min vilja. Min pappa gjorde inget, men visste om allt detta och lät det hända.

Jag känner att år av terapi har gjort mig redo att anmäla henne. Kan jag göra det? Detta är över 10 år sedan.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras av brottsbalken (BrB).

Preskriptionstiden för ett brott beror på hur strängt det strängaste straffet i brottets straffskala är. Det värsta brott jag kan tänka mig att din mamma gjort sig skyldig till är grov fridskränkning, som är ett brott som består av att man mot en närstående begår upprepade brott såsom misshandel, olaga hot, ofredande med mera. En förutsättning för brottet är att syftet varit att var och en av gärningarna ska utgöra ett led i en upprepad kränkning av den utsattes integritet, och att gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla (4 kap 4 a § BrB). Brottet infördes i slutet av 1990-talet för att det skulle finnas en särskilt sträng straffskala vid mäns våld mot kvinnor i nära relationer (grov kvinnofridskränkning), men även andra nära relationer omfattas av paragrafen och benämns då grov fridskränkning.

Grov fridskränkning har en straffskala på fängelse i mellan nio månader och sex år. Dessvärre preskriberas dessa brott tio år efter att de begåtts, en tidsperiod som du beskriver redan har förflutit (35 kap 1 § 3 p BrB). I sådant fall finns ingen möjlighet att döma din mamma för brotten.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare