Preskription av brott
Fråga
HejVad är syftet, vitsen med preskriptions tid.
Varför ska man inte kunna döma någon om man efter preskriptions tiden har hittat den skyldige och löst falletTacksam för svar.
VänligenPeter Westrup
Svar
Hej och tack för din fråga!
Det är en intressant, men inte alldeles lättbesvarad fråga.
En anledning bakom preskriptionstid för brott kan vara att det framstår som mindre meningsfullt att straffa ett brott om det förflutit lång tid mellan gärningen och straffet. Då kan det tänkas att de berörda ägnar mindre tanke åt det hända.
En annan aspekt kan vara att det är svårare att bevisa brott desto längre tid som går.
En tredje aspekt kan vara en ekonomisk sådan, dvs att man inte vill spendera pengar på gamla brott när de istället kan läggas på nya. Där fick du några tips på hur man kan tänka kring varför vi har preskriptionsregler, hoppas det hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning