FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/06/2015

Preskription av bedrägeri

Hej!

Jag undrar om preskriptionstiderna har blivit längre?

Tidigare tror jag att jag har läst att det var 2 års preskriptionstid på bedrägeri (ej grovt), men nu läser jag att det är 5 år.

Om det ändrats, när skedde det och har det betydelse om brottet är utfört innan eller efter ändringen?

Bästa hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns stadgat i lag hur lång preskriptionstiden är för olika brott. Hur lång preskriptionstiden är beror i huvudsak på vilken påföljd som följer på brottet. Straffskalan för bedrägeri sträcker sig till fängelse i två år (9 kap. 1 § brottsbalken). Preskriptionstiden för ett brott där det svåraste straffet är fängelse i maximalt två år, är fem år (35 kap. 1 § 2 p.). Detta innebär att när dessa fem år passerat, så kan man inte dömas till en påföljd för brottet. För att preskription inte ska inträda krävs att den misstänkte häktas eller erhåller del av åtalet för brottet. Preskriptionstiden räknas från den dagen då brottet begicks (35 kap. 4 §).

Denna bestämmelse om femårig preskriptionstid har funnits i många år, varför bedrägerier (av normalgraden) begångna nyligen eller för några år sedan underkastas denna preskriptionstid.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare