FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/07/2013

Presentkort och nya ägare

Hej! Jag hade ett presentkort till en affär i Stockholm som nu har bytt ägare. Den nya ägaren säger att presentkortet inte gäller hos dem längre. Stämmer det eller kan jag kräva att få använda kortet? Tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om butiken där presentkortet gällde upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du inte räkna med att kunna utnyttja presentkort eller tillgodokvitton. Byter butiken ägare som i detta fall så gäller presentkortet i allmänhet bara om det finns en överenskommelse mellan den gamla och nya ägaren om att överta sådana förbindelser mot kunderna.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare