FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2023

Prejudicerande avgöranden inom LVM i Högsta förvaltningsdomstol

Prejudicerande domar LVM i Förvaltningsrätten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du önskar att ta del av prejudicerande domar angående LVM-mål. Inledningsvis gäller att det är endast domar från Högsta förvaltningsdomstolen som är prejudicerande. Dock kan även fall från kammarrätten har starkare rättslig ställning.

Om du vill ta del av LVM-avgöranden i Högsta förvaltningsdomstolen, så kan du klicka här. Du kan även ringa till domstolen och framlägga dina önskemål. När du tar del av allmänna handlingar, så räcker det med att du bara framför det.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare