FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2018

Pratar illa och utsätter annan för störande kontakter

Hej

Jag är tillsammans med en man och har varit det i ca 1år. Hans före detta pratar mycket illa om mig till andra även om min familj (har Mail om detta) och skickar sms till mig några gånger i veckan. Även ringt mig nattetid. Det står mest om mannen jag träffar i sms'en men hon har även skrivit saker om mig. Som tex (hur du behandlar din dotter/ du klarar nog ditt barnkalas själv mm) sen om mitt könshår är rött mm ja .. nivån är ganska låg från hennes sida. Jag har aldrig svarat henne, och ändå fortsätter hon. Finns det något man kan göra rent juridiskt? Känner ju att man måste få ett stopp på det här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Personens agerande kan på flera sätt anses utgöra brott enligt Brottsbalk (förkortad BrB) som jag kommer gå igenom en åt gången nedan.

Talar illa om dig
För att personens uttalanden om dig ska anses utgöra brott krävs att du utpekas som klandervärd i ditt levnadssätt eller att uppgiften på annat sätt lämnats i att du ska utsättas för andras missaktning. Vidare krävs att personen talat illa om dig till någon annan dig själv. Från det du berättar kan personen genom att prata illa om dig och din familj till andra människor gjort sig skyldig till förtal 5 kap. 1 § BrB. Generellt kan sägas att uttalandena inte bör vara att hon tycker / har en åsikt, utan det ska för att vara förtal vara ett påstående som dessutom inte ska vara sant. Eftersom jag inte vet vad personen sagt blir det svårt att bedöma, men det verkar sannolikt röra sig om förtal.

Störande kontakter
Genom att utsätta dig för störande kontakter (speciellt de som skett nattetid) kan personen göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. Det innebär att personen gjort ett intrång i din personliga sfär som på någon sätt kränker din frihet och fred.

Sms'ens innehåll
Då personen skriver om ditt könshår kan det även bli tal om sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 st 2 § BrB. Det krävs då att skrivelsen var ägnad att kränka din sexuella integritet. Även här saknar jag information för att göra en fullständig bedömning men det kan vara relevant att ta upp med polis.

Sammanfattningsvis finns det tre brott som personen kan anses ha begått, som jag råder dig till anmäla till polisen.

- Förtal

- Ofredande

- Sexuellt ofredande

Du kan även ansöka om kontaktförbud hos polisen. Jag vill dock redan här säga att det krävs särskilda omständigheter för att sådant ska utfärdas, men jag tycker du kan ansöka om det ändå om det känns rätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sara HillRådgivare