FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/04/2018

PostNords rätt gällande tull och moms från länder utanför EU

Under våren har PostNord infört nya rutiner vad gäller tull & moms för försändelser som kommer utanför EU. När paketet ankommer till PostNord utfärdar de en betalningsuppgift som adressaten har att inbetala innan paketet kan distribueras. Detta är i mitt synsätt ett självsvåldigt tagande av varan i pant. Har PostNord verkligen laglig rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumenter har en skyldighet att betala tull och moms på varor som förs in i Sverige från ett land utanför EU, exempelvis Kina, 1 kap. 5 § mervärdesskattelagen samt 2 kap. 3 § 6 punkten lagen om frihet från skatt vid import m.m. Reglerna har funnits länge men Tullverket har de senaste månaderna gett PostNord i uppdrag att säkerställa att detta görs i större omfattning. Uppdraget innebär att PostNord ska räkna ut hur mycket tull och moms som ska betalas och se till att detta är inbetalt innan paketet levereras till dig.

PostNord eller annat företag som fraktar ditt paket har rätt att ta ut en avgift för att täcka kostnaderna för deras hantering. Företaget som fraktar paketet ska informera om hanteringsavgiften i sina allmänna villkor. För mer information se gärna Tullverkets hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare