FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/08/2021

Polisintyg i Norge

Hej jag blev dömt i Norge 2015 för narkotikabrott 2 gram heroin.

Hur länge stannar det i borttsregister i Norge.

Jag fick 1 månads fängelse att avtjäna i Sverige.

Jag har fått jobb Norge nu och som vill ha utdrag ur belastningsregister i Norge.

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I norsk rätt finns det flera typer av s.k. polisintyg. Man kan säga att polisintyg i Norge motsvarar brottsregister/belastningsregister i Sverige.

Utgångspunkten i norskrätt är att det i vanligt polisintyg (dvs. vanligt brottsregister) utelämnas all information som är mer än 10 år gammal, om du inte begår nya brott. Uppgifter om mindre allvarliga begångna brott kommer dock inte visas i ett vanligt polisintyg efter 3 år. Frågan är om det brott du begått är av mindre allvarlig karaktär enligt norsk rätt. Om svaret är ja, då kommer uppgifter om det brottet inte visas i ett vanligt polisintyg efter 3 år. (Polisregisterlagen 40 §).

I ett uttömmande polisintyg (dvs. uttömmande brottsregister) kommer i princip all information om tidigare begångna brott att visas, oavsett hur länge det har gått sedan dessa begicks. (Polisregisterlagen 41 §).

Ett begränsat polisintyg visar bara fall som kommer att ha betydelse för det tjänst/arbete eller uppdrag du sökt. Alla andra fall kommer att utelämnas. Detta gäller vanligtvis om en person ska söka jobb som t.ex. förskolelärare eller jobba med att ta hand om minderåriga (barnomsorg). I sådana intyg ingår i allmänhet alla begångna brott, oavsett hur gamla de är. (Polisregisterlagen 39 §).

Hoppas du fick någon form av vägledning! Har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare