FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/07/2019

Polisens skyldighet att inleda en förundersökning

Måste polisen utreda alla anmälningar som kommer in eller struntar dom i att utreda vissa anmälningar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en brottsanmälan har gjorts ska polis eller åklagare bedöma vilka möjligheter som finns att utreda brottet. De beslutar därefter om en förundersökning, även kallad brottsundersökning, ska inledas. Förundersökningen skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Dock behöver förundersökningen inte inledas, om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. (23 kap. 1§ 1st. Rättegångsbalken). Förundersökningen behöver inte heller inledas i vissa andra fall som följer av 23 kap. 4 a § och 22 § Rättegångsbalken.

Sammanfattningsvis innebär vad som ovan sagts att huvudregeln är att alla brott ska utredas. Dock kan polis och åklagare i vissa fall avstå från att inleda en brottsutredning om det är uppenbart att brottet inte går att utreda.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare