FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2022

upphäva kontaktförbud

Hej! Om jag har kontaktförbud mot nån, och den personen börjar prata med mig ändå, och vi fortsätter prata. Upphör förbudet direkt då? Eller måste man skicka in ansökan att det ska upphöras?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kontaktförbud finns stadgade i lag om kontaktförbud.

Den som bryter mot ett kontaktförbud med villkor om elektronisk övervakning döms för överträdelse av kontaktförbud med elektronisk övervakning till fängelse i högst två år. Den som i övrigt bryter mot ett kontaktförbud döms för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år. I ringa fall ska det inte dömas till ansvar (24 § lagen om kontaktförbud).

För att häva kontaktförbudet kan du kontakta åklagaren och meddela de ändrade eller nya omständigheterna som du anser utgör grund för hävande av kontaktförbudet. Åklagaren får därefter ändra beslutet, men detta är ingen skyldighet för åklagaren (23 § lagen om kontaktförbud). Om åklagaren beslutar att inte häva kontaktförbudet har du möjlighet att överklaga beslutet.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare