FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis13/12/2017

Polisens rätt att begära ut sekretessbelagda bankuppgifter

Hej,

När har polisen/åklagaren rätt att kolla ens kontoutdrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I allmänhet råder sekretess inom all bankverksamhet. Det finns dock vissa tillfällen där banken får och till och med är skyldiga att lämna ut sekretessbelagda uppgifter, ett exempel på när uppgiftsskyldighet föreligger för banken är när en förundersökning inletts och uppgifter begärs ut av undersökningsledaren eller av åklagaren (1 kap. 11 § lag om bank och finansieringsrörelse). Uppgifter som Polisen eller åklagaren har rätt att begära ut kan då vara t.ex. uppgifter om kontoutdrag.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare