FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/12/2014

Polisens befogenhet till användning av våld

Hej! så jag var och åkte tunnelbana igår (Med en kompis som följde med och såg allting).. klev på vid Gamla stan och skulle kliva av vid T-Centralen.. så jag köpte min biljet i Spärren med Kontokort, och fick ett kvitto. Så gick jag på tunnelbanan så när jag kommer på så ser jag några biljet kontrollanter och tänker aja whatever jag har ju min biljet hä... nej utan jag hade tappat den (på 30 sec) min ficka var öppen och den hade väl blåst ur... så kommer det fram till mig och jag märkar att den inte är där och säger till de att jag precis klivit på och måste tappat den.. de skiter självklart i det och börjar göra ordning en sådan dära extraavgift och då säger jag att jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att klantigt tappat bort min biljet och att jag ska omedelbart kliva av tunnelbanan på nästa perrong och gå ut från spärrarna...

så de ber mig om min ID och jag säger nej tack och att jag ska omedelbart kliva av nästa, igen. så kommer vi in vid nästa och jag går för att kliva av, då står det ivägen för mig och jag ber de att flytta på sig, det skiter i vad jag säger. så går jag till nästa dörr snabbt och kliver av och börjar gå mot rulltrappan då kommer några andra Ordningsvakter och tar tag i mig och drar mig backåt och jag säger igen att jag tappat bort min biljet och ska omedelbart lämna tunnelbanan då står det i vägen för mig så alltså olaga frihetsberövande och misshandel? att använda våld för att hålla mig kvar? så de kallar på Polis... (kom ihåg att jag har betalat för en biljet och har en vän med som kan "vittna" till det) så kommer Polisen och jag berättar att jag tappat bort min biljet (igen) men ska omedelbart lämna och då tvingar han mig att ge upp min ID. Men jag fortfarande nekar till att skriva på till en sådan extra avgift. Så vi står och pratar och jag frågar då som lite vetande... om de har rätt att använda våld för att hålla kvar mig mot min vilja tills de kom då jag inte begått ett brott, utan bara att OV tror det, utan att egentligen veta om jag betalt eller inte.. och han (Polisen) vägrar svara på min fråga sen efter säkert 20min inser det att jag tänker inte skriva på den dära då jag har betalat och jag har vittne och bevis på det (Telefonbank som säger senaste betalningar, hur mycket och var..)

så efter 20min låter det mig gå "med en varning"

så frågan är, har OV rätt att använda våld till att hålla kvar mig? hade jag egentligen behövt ge ut min ID till Polisen? och jag antar som att jag fick gå att jag inte behövde skriva på den dära extra avgiften? då jag hade någotlunda bevis för det eller var det fel också? Tack på förhand :) Jag är 16 år förresten

Lawline svarar

Hej,

Tack för dina mycket intressanta frågor!

I 10 § polislagen finns bestämmelsen som ger en polisman rättigheten att använda sig utav våld, se https://lagen.nu/1984:387#R13. Viktigt att känna till är att polisen enbart får använda sig utav våld då det verkligen behövs och den tjänsteåtgärden inte kan lösas på annat sätt. Situationen skall således påkalla ett behov av våldsanvändning! Vidare gäller att även om polismannen får använda sig utav våld, så skall denna våldsanvändning vara proportionerlig i förhållande till den situation polismannen befinner sig i. Som jag förstår det använde sig inte polismannen av våld i ditt fall. Men, det kan ändå vara bra att känna till bestämmelsen som ger polisen rätt till våldsanvändning!

Avseende begäran om uppvisande av ID skall sägas att det i Sverige inte föreligger någon allmän skyldighet att legitimera sig då man vistas på en allmän plats(tunnelbanan får betraktas som en allmän plats dit alla har tillträde). I 14 § polislagen finns dock en möjlighet att kunna begära att få se ID, men det krävs att Du exempelvis varit misstänkt för något brott och att polismannen haft särskild anledning att anta Du skall berövas friheten. I ditt fall var detta knappast aktuellt och således hade polismannen ingen rätt att få se ditt ID och Du hade heller ingen skyldighet att visa honom ditt ID.

När det gäller ordningsvakternas agerande kan kort sägas att de har rätt att bruka våld då de blir attackerade och då agerar i nödvärn alt. nöd(d.v.s. samma möjlighet som alla har i Sverige) samt för att utföra vissa tjänsteåtgärder. I 29 § polislagen står att utläsa att även ordningsvakter har vissa befogenheter till våldsanvändning och hänvisar till 10 § samt 13 §. Våldsanvändning torde alltid vara att betrakta som en sista utväg! Att ordningsvakten blockerade utgången för dig torde knappast vara att betrakta som en misshandel då det hade krävts att Du åsamkats någon form av skada eller smärta, se 3 kap. 5 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. För att denna händelse skulle betraktas som ett olaga frihetsberövande hade det nog krävts en större inskränkning i din rörelsefrihet, se 4 kap. 2 brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Eventuellt skulle dock ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken kunna aktualiseras!

Hoppas Du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare