FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis04/05/2016

Polisens bärande av uniform, pistol, batong och OC-spray

När får, får inte och måste polismän bära uniform, pistol, batong och OC-sprej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2013:8) återfinns Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för polisen (FAP 798-1) som ger svar på dina funderingar kring polisens uniform. I 3 kap. 1 § FAP 798-1 stadgas att en polis som tilldelats uniform även ska bära uniform i tjänsten, om inte civil klädsel är lämpligare med hänsyn till tjänstens och uppdragets art eller andra omständigheter.

Vad gäller skjutvapen hittar man i 11 § Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om polisens skjutvapen m.m. (FAP 104-2) som återfinns i Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2012:14) att en polis under tjänstgöring ska bära det eller de skjutvapen som har tilldelats honom eller henne då han eller hon tjänstgör i yttre tjänst eller i sådan inre tjänst där det av säkerhetsskäl är motiverat att bära skjutvapen. Polismyndigheten får dock besluta om undantag från kravet på att bära skjutvapen i yttre tjänst om det finns särskilda skäl.

I Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2012:3) återfinns Rikspolisstyrelsens föreskrifter om expanderbar batong (FAP 200-7) där det i 1 § stadgas att en polismyndighet får tillåta en polis att bära batong i tjänsten om det finns behov och om han eller hon har godkänt resultat i utbildning i handhavande av batongen som sägs i 3 – 5 §§ i FAP 200-7.

I 8 § i Rikpolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om OC-spray (pepparspray) (FAP 104-4) som återfinns i Rikspolisstyrelsens författningssamling (RPSFS 2011:17) står det skrivet att bara en polis som med godkänt resultat har genomgått utbildning enligt 17 § FAP 104-4 får bära OC-spray. Enligt 9 § FAP 104-4 ska en polis i yttre tjänst under tjänstgöring bära den OC-spray som han eller hon har tilldelats.

Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare