FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/01/2019

Polisen stoppade mig med tramadol i blodet. Ska jag förlora körkortet och vad blir straffet?

Hej. Polisen stoppade mig och tog blodprov. Resultat var 0,45 av tramadol. Ska jag förlora körkortet? Straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om du kommer förlora körkortet för att du stoppats med tramadol i blodet och vad du kan få för straff för detta. Reglerna om brott i trafiken och körkort finns i Trafikbrottslagen (TBL), Brottsbalken (BrB) och Körkortslagen (KkL).

Straffet för att köra narkotikapåverkad är böter eller om brottet är allvarligt fängelse
Att du kör ett fordon efter att ha tagit narkotika i form av tramadol är att göra dig skyldig till rattfylleri (TBL 4 §). Om domstolen anser att ditt brott är extra allvarligt på grund av att du t.ex. varit avsevärt påverkad eller inneburit en stor fara för trafiksäkerheten kan de bedöma att det är fråga om grovt rattfylleri (TBL 4 a §). Straffen för de två brotten är följande:
- rattfylleri: böter eller fängelse i högst sex månader
- grovt rattfylleri: fängelse i 14 dagar till högst två år

Böter är 50 - 1 000 kr i 30 - 150 dagar
Du kommer troligtvis att straffas med böter om du döms för normalgraden av rattfylleri. Du får då betala ett visst belopp till staten i ett visst antal dagar (BrB 25 kap. 2 §). Hur stort beloppet blir beror på din inkomst och ska vara minst 50 och högst 1 000 kronor. Hur många dagar du ska betala beror på hur allvarligt domstolen anser att brottet är och ska vara minst 30 och högst 150 dagar.

Istället för fängelse kan du få en villkorlig dom eller skyddstillsyn
Du ska straffas med fängelse om du döms för grovt rattfylleri. Domstolen vill dock gärna undvika att frihetsberöva personer genom att sätta dem på anstalt och väljer om det är möjligt därför lindrigare straff. Är du inte tidigare dömd är det troligt att du får en villkorlig dom och böter (BrB 27 kap. 1 §). Detta innebär att du förutom böter får en prövotid på två år då du är "fri" men ska sköta dig och inte begå fler brott.

På grund av att du verkar missbruka narkotika kan domstolen alternativt ge dig skyddstillsyn och du får då en prövotid på tre år med övervakning det första året (BrB 28 kap. 1 §). Du kan också få olika typer av behandlingsplaner för att komma till rätta med narkotikaproblemet.

Jag rekommenderar dig att inte begå nya brott under prövotiden om du får en villkorlig dom eller skyddstillsyn. Begår du nya brott kan domstolen ta tillbaka straffet och istället ge dig ett fängelsestraff på anstalt.

Du kommer troligtvis att förlora körkortet i minst 12 månader eller längre om brottet är allvarligt
Det är troligt att du förlorar körkortet under en tid framöver. I praktiskt taget alla fall när någon döms för rattfylleri beslutar Transportstyrelsen om att återkalla körkortet (KkL 5 kap. 3 §). Körkortet återkallas ofta 12 månader för rattfylleri och 24 månader för grovt rattfylleri. För att få tillbaka körkortet måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Om du förlorar körkortet i mer än 12 månader måste du däremot först göra ett nytt kunskapsprov och körprov för att få tillbaka körkortet (KkL 5 kap. 14 §).

Sammanfattning
- Du begår brottet rattfylleri genom att köra narkotikapåverkad. Straffet kan bli böter eller fängelse beroende på hur allvarligt domstolen bedömer att brottet är.
- På grund av brottet kommer du troligtvis förlora körkortet i minst 12 månader.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare