Polisen bad mig sakta ner, kan de nu återkalla mitt körkort i efterhand?

Tjena, idag körde jag några kilometer för fort på en trettiosträcka och mötte i motsatt riktning polisen. Jag tänkte inte efter och låg i kanske 37kmh skulle jag gissa på. Dom blinkade med helljusen men inget mer. Dom hade gott om tid och plats på sig att vända bakom mig men dom gjorde inte det. Jag är nojjig som person och har bara haft b-körkort i några månader så jag undrar om de är något jag borde oroa mig för. Kortfattat så körde jag bara lite för fort och polisen hade alla chanser i världen att stanna mig men valde att bara blinka med helljusen en gång och körde sedan vidare. Dehär var på slutet av en kort 30 sträcka och var en 50 skylt 20 meter bort om inte mindre. Kan dom dra in mitt körkort såhär i efterskott och isåfall hur stor är sannolikheten med tanke på hastigheten? Har prövotid som sagt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen (1998:488). Enligt 5 kap. 3 § p. 4 återkallas körkortet om hastighetsöverträdelsen inte anses som ringa. Istället för körkortsåterkallelse kan en varning utfärdas om det av särskilda skäl anses vara en tillräckligt åtgärd enligt 5 kap. 9 §. Enligt praxis anses fortkörningen som ringa om överträdelsen ligger på 1-20 km/h och vanligtvis utfärdas endast en varning vid överträdelser på 16-20 km/h. Denna bedömning blir inte strängare endast p.g.a. att du har prövotid.

Dock låter det endast som att polisen signalerat att du ska sakta ner och inget mer än så. Polisen har varken stoppat dig eller fångat dig på kamera för att kunna dra in ditt körkort i efterhand, utan dessa blir det svårt att bevisa att det var just du som körde bilen vid det tillfället. Utöver detta motsvarade din hastighetsöverträdelse 7 km/h; enligt praxis anses detta vara ringa fortkörning vilket normalt inte resulterar i att körkortet återkallas. Enligt min bedömning behöver du inte oroa dig!

Kör försiktigt i framtiden och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare