FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2019

Polisanmäld men inte förhörd

Om en person blivit anmäld men efter 1 år inte blivit förhörd än. Betyder det att det är ett lågprioriterat ärende förutsatt att det inte lagts ner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en anmäld person inte har blivit förhörd kan bero på flera saker. Det är dock svårt för mig att ge ett exakt svar i ditt fall. Det kan handla om att ärendet är nedlagt eller att den anmälda personen inte längre är misstänkt för brottet. Om ärendet fortfarande utreds kan förklaringen till att den anmälda personen inte har förhörts vara att det är ett komplicerat ärende eller att andra ärenden har prioriterats.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare