Polisanmäla i efterhand

Min expojkvän har mordhotat min familj och varit verbalt elak mot mig under flera års tid. Kan jag anmäla honom i efterhand för det han utsatt mig för? Har mått psykiskt dåligt och haft ångest på grund av honom. Tidigare har anmälningarna lagts ner så tror inte att det kommer leda nånvart om jag anmäler honom igen men det skulle vara skönt att få nån slags upprättelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Självfallet kan du, och i min mening ska du även, anmäla i efterhand! Jag förstår att det känns som ett slag i ansiktet när en anmälan inte leder till något, därför kan det hjälpa att förstå att en åklagare eller förundersökningsledare har fler saker att ta hänsyn till som många inte tänker på. Ett sådant är bevisläget och ett annat är kostnaden för en rättegång i förhållande till omständigheter m.m.

Däremot stärker en anmälan många andra saker i ett senare led, t ex ett åtal för grov kvinnofridskränkning enligt brottsbalken 4 kap. 4 a §. som syftar till att hjälpa kvinnor som blir eller har blivit utsatta för upprepat våld, hot och kränkningar i nära relationer. Här spelar konsekventa anmälningar en stor roll.

Det finns även rent polisiära syften som statistik och underrättelse. Ditt ex kanske gör såhär igen, mot dig eller någon annan vilket gör att polisen kommer att kunna arbeta mer effektivt i att förebygga brott.

Och så den sista och viktiga pusselbiten i mitt svar:

Det finns goda anledningar för dig att anmäla kränkningarna du utsatts för som ett led i arbetet med din egen självkänsla, eller upprättelse som du säger. En anmälan är även ett sätt för dig själv att berätta att det du utsatts för inte är okej eller godtagbart utan tvärtom straffbart oavsett om bevisläget leder till en fällande dom eller inte. Det gör det nämligen inte mindre sant.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till i framtiden!

AnnaSara JariusRådgivare