Polisanmäla för förtal?

Hej.

Jag undrar om de är någon idé att anmäla någon för förtal? Om en man sprider falska rykten om någon annan o säger att man springer o tjuvjagar på andras jaktmarker fast man aldrig gjort det. Nu går de även ut över denna persons jobb för de finns ju en del personer som tror de ligger någon sanning i detta vilket de så klart inte gör. Vad kan man göra åt detta??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Att tala nedsättande om någon kan utgöra förtal. Det som krävs är till en början att man har utpekat någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt (dvs någonting som är nedsättande). Om detta är uppfyllt brukar man säga att förtal i teknisk mening föreligger, men det är inte tillräckligt för att det ska vara brottsligt,

I ett andra led prövar man sedan om gärningen ändå kan vara straffri därför att gärningsmannen var skyldig att uttala sig eller det var försvarligt att uttala sig, och uppgiften man lämnat är sann eller om det fanns skälig grund för den. Vid försvarlighetsprövningen ska man ta hänsyn till saker som vem uppgifterna berör (det tillåts till exempel mer långtgående uppgiftspublicering när det gäller kändisar eller makthavare än när det gäller "vanligt folk") och i vilket sammanhang de lämnats (t ex inför en mindre folkmassa eller om det skett vitt och brett) och vilka effekter det har fått.

Det är svårt att bedöma vad som är lagligt och inte, men om du eller någon annan anser sig ha blivit utsatt för förtal bör ni absolut polisanmäla händelsen. Det kan ske antingen genom besök på en polisstation eller genom telefon till nummer 114 14.

Hoppas att du tycker att du fått svar på din fråga!

Rådgivare