FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/01/2017

Polisanmäla eller inte?

Min x-man skriver ett anonymt brev till min arbetsgivare och anklagar mig för en massa saker. Han har tidigare gjort samma sak gällande flera släktingar och fd sambo. Min arbetsgivare tycker jag ska polisanmäla. Finns det någon som helst mening med att göra detta? Brevet är anonymt men det råder ingen som helst tvekan om vem som författat brevet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vet inte hur situationen kring din exman ser ut och vad som finns dokumenterat sedan tidigare, inte heller exakt vad som står i breven. Men jag tycker det låter som att du bör ta kontakt med polisen ifall du känner dig trygg med det. Sedan får de bedöma om det finns tillräckligt med underlag och bevisning för att ta ärendet vidare. Det är mitt råd utifrån din fråga.

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare