Polisanmäla arbetsgivare för utebliven lön

Kan jag polisanmäla min chef som inte betalar ut dom timmarna i månaden som står på mitt kontrakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen möjlighet att polisanmäla arbetsgivaren för utebliven lön, såvida inte arbetsgivaren har begått en brottslig gärning. Om din arbetsgivare inte har betalat ut lön, har du en fordran på arbetsgivaren. Om du är med i en facklig organisation bör du först och främst vända dig till fackförbundet som kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga.

Du kan i annat fall ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Du måste dock kunna visa att det föreligger ett avtal mellan dig och din arbetsgivare, att din fordran avser pengar och att den förfallit till betalning (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På så sätt kan KFM ålägga din arbetsgivare att betala ut din lön (lagen om betalningsföreläggande 2 §). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och blanketter för ansökan. Om du, trots att du har vänt dig till KFM, inte får betalt kan du ta ärendet vidare till domstol.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare