Personligt ansvar vid konkurs av aktiebolag

Hej!

Jag har ett aktiebolag som jag bedrivit i cirka 3 år. För cirka 8 månader sedan så visade det sig att skatter från början av året inte blivit bokförda hos Skatteverket. Vilket gjorde att vi fick betala en stor klumpsumma på en gång för moms och arbetsgivaravgifter. Vi hade tyvärr inte så mycket pengar i bolaget så jag fick använda alla pengar vi hade på bolagskontot, plus ta ett privat lån som jag skyfflade in i aktiebolaget för att betala skulderna.

Detta medförde att vi istället inte kunde betala leverantörsskulderna.

Eftersom jag hade en verksamhet som gick relativt bra fortfarande så valde jag då att fortsätta bedriva verksamheten genom min enskilda firma. Hyresavtal på lokalen stod redan skrivet på min enskilda firma innan AB hamnade på obestånd.

Nu har vi däremot inte en krona på mitt aktiebolags konto och det är nu massor av prickar hos KFM eftersom vi inte betalat leverantörsskulderna.

Jag vill nu bara bli av med det aktiebolaget. Men jag är livrädd att jag ska bli personligt ansvarig för att jag inte var smart nog att sätta bolaget i konkurs i rätt tid.

Dom saker som fanns i lokalen finns inte längre kvar då jag har överlåtit allt genom en inkråmsaffär till en ny ägare. Den nya ägaren fick ta över alla möbler, produkter, hyresavtal m.m. Eftersom hyresavtalet stod på min enskilda firma så gick det inte genom mitt AB.

Hur ska jag göra nu för att bli av med AB? Kommer jag behöva betala massor av pengar privat för att bli av med det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring personligt ansvar - Regler om aktiebolag finner du i Aktiebolagslagen.
Det som skiljer ett aktiebolag från andra företagsformer är framför allt att aktieägare inte har något personligt betalningsansvar för aktiebolagets skulder. Detta framgår av Aktiebolagslagen 1 kap 3§. Det finns dock vissa regler som kan göra företrädarna för aktiebolaget personligt ansvariga.

Personligt betalningsansvar för skatter
Enligt Skatteförfarandelagen 59 kap 13§ kan en företrädare för ett aktiebolagbli personligt betalningsansvarig för företagets skatteskulder. Med företrädare avses främst styrelseledamöter och VD. För att en företrädare ska bli personligt betalningsansvarig krävs att företrädaren har agerat uppsåtligt eller grovt oaktsamt. Att inte betala en skatteskuld anses inte som ett uppsåtligt eller grovt oaktsamt förfarande om man senast på förfallodagen vidtagit åtgärder för att avveckla bolagets skatteskulder. Sådana åtgärder kan vara ansökan om konkurs, ansökan om företagsrekonstruktion eller en betalningsinställelse som följs av en ansökan om ackord eller konkurs.

Värdeöverföring
Utöver det ovan nämnda finns vissa regler i Aktiebolagen 17 kap om att bolaget inte får göra vissa värdeöverföringar om det inverkar på det egna kapitalet. Bolaget får till exempel inte genomföra en affärshändelse som medför att bolagets förmögenhet minskar och som inte har rent affärsmässig karaktär för bolaget. En sådan värdeöverföring kan vara otillåten och i slutändan även i vissa fall medföra att de personer som medverkat till överföringen blir personligt ansvariga.

Detta är de enda gångerna en person kan bli personligt ansvarig för ett aktiebolags skulder eller handlingar. Vad gällande själva konkursen gäller följande generella regler.

För att sätta bolaget i konkurs - 1:2 Konkurslagen (KL) säger att gäldenären eller borgenären kan begära en gäldenär i konkurs. 2:1 KL säger att konkursansökan ska lämnas in till behörig tingsrätt, vilket bör vara närmaste tingsrätt där man bor eller företaget har sin verksamhet i Sverige

Om konkursen och vad som ingår i konkursen - 1:1 Konkurslagen (KL) säger att all gäldenärens egendom ska tas i beslag i konkursboet för att kunna betala av alla skulder, likväl 3:3 KL säger att all egendom som tillhör gäldenären ska ingå i konkursboet. Detta medför att all egendom som är skriven på AKTIEBOLAGET är det som kan räknas in för att betala skulderna som är hänförda till aktiebolaget. All egendom som finns hos aktiebolaget vid konkursutbrottet ska räknas med i konkursboet.

Men även egendom som har funnits men inte finns kvar i aktiebolagets ägo kan räknas med. Detta kallas för återvinning, återvinning kan väckas enligt 4:19 KL av konkursförvaltare eller övriga borgenärer. Återvinning kan göras enligt 4:5 KL, 4:10 KL eller 4:12 KL. Vad gällande din inkråmsöverlåtelse så kan denna potentiellt återvinnas till konkursboet. Detta innebär att konkursförvaltaren har rätt att återta egendom du har sålt, för att sälja denna igen så att dina borgenärer får så stor utdelning från konkursboet som möjligt. Det vanligaste är att återvinning sker med hjälp av 4:10 KL. 4:10 KL är den objektiva återvinningsregeln, varav man enbart kollar på om betalningen eller överlåtelsen var missgynnsam för gäldenärens ekonomiska situation, om betalningen var ordinär och om betalningen i fråga skedde i förtid (inom 3 månader innan konkurs). Man kollar alltid även på nackdelsrekvisitet, det vill säga att betalningen ska ha haft en negativ påverkan för gäldenärens övriga borgenärer. Vid konkurs så är det dock upp till konkursförvaltaren att besluta om återvinning ska genomföras.

Hoppas att detta besvarar dina frågor. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en erfaren jurist för att få mer hjälp med dessa frågor och även hjälp med att eventuellt ansöka om konkurs samt hur denna ska skötas.

Med vänlig hälsning,

Oscar RudénRådgivare