Personlig konkurs - hur?

Hej

Jag har sökt om skuldsanering men det tar för lång tid

Jag undrar om en personlig konkurs

Är något att göra i så fall eftersom min situation är så prekär

Att trots min akademiska utbildning inte får arbeta med jag är utbildad till

Jag planerar dessutom att arbeta utomlands för att klara mitt uppehälle

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Det korta svaret är ja. Fysiska personer (d.v.s. inte företag/organisationer som brukar kallas juridiska personer) kan försättas i konkurs. Detta sker genom att du själv (du kallas i detta fall för gäldenär) eller någon du har skulder till (kallas borgenärer) ansöker om detta till tingsrätten (1 kap. 2 § första stycket konkurslagen).

En sådan ansökan kan ske när man är på obestånd. I konkurslagen definieras obestånd som en oförmåga att betala sina skulder och att denna oförmåga inte är endast tillfällig (1 kap. 2 § andra stycket konkurslagen).

När man har försatt i konkurs får man inte längre råda över sin egendom eller åta sin nya föbindelser. Detta kallas rådighetsförbud (3 kap. 1 § konkurslagen). Istället är det en konkursförvaltare, som tingsrätten utser, som ansvarar över detta.

Observera att man blir inte skuldfri om man försätts i personlig konkurs. Eftersom du är en fysisk person och inte en juridisk person - som i regel anses upplösta när konkursen avslutas - kan skulder som finns kvar efter konkursen. Dessa skulder kan du krävas på senare. Med andra ord är en personlig konkurs är ett effektivt sätt för att bli skuldfri.

Lawline RådgivareRådgivare