Person vägrar lämna tillbaka lånad egendom

En nära person har genom att be om nycklar från personal på äldreboendet där en släkting bor tillskansat sig ett värdefullt plagg (ca 5000:- värde) mot att säga till släktingen att personen ska låna det och det var ok. Men plagget lämnas inte tillbaka trots påstötningar från omgivningen. Det är nu sju månader sedan. Den nära personen säger till släktingen bl.a. att plagget passar ju inte dig längre. Personen har fått påstötningar dels via sms men även via samtal och brev från släktingar att lämna tillbaka plagget men struntar i det.

En dag ska detta plagg bli den nära personens men det är när släktingen går bort så är muntlig överenskommelse/avtal sedan augusti 2014. Den överenskommelsen slöts av flera personer.

Ser fram mot ett svar hur vi vidare ska agera.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För att få tillbaka sitt plagg kan din släkting ansöka om handräckning hos Kronofogden. Om personen som har lånat plagget bestrider släktingens ansökan kan släktingen besluta om ärendet ska lämnas över till tingsrätten för prövning. En ansökan om handräckning kostar 300 kr, men i ansökan kan man begära ersättning för denna kostnad. Om det går så långt att Kronofogden ska verkställa handräckningen kostar detta 600 kr. Om Kronofogden inte kan få betalt från personen som har lånat plagget skickar de en faktura på beloppet till din släkting.

Du kan läsa mer om handräckning på www.kronofogden.se/Vanlighandrackning. Där finns även ansökningsblanketter som din släkting kan använda om hon/han vill ansöka om handräckning.

En annan möjlighet är att din släkting polisanmäler personen som har lånat plagget. Att vägra lämna tillbaka något man har lånat kan utgöra förskingring enligt 10 kap. 1 § brottsbalken eller olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare