Permanent uppehållstillstånd och längre utlandsvistelse

Hej hur län ska borta från sverige utan änmmaler ja har parmenant ja vill stanna mit land minst ett år ja maste göra änmaller eller

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du a) har ett permanent uppehållstillstånd i Sverige, b) vill resa till ditt hemland och stanna där i minst ett år, varpå du c) undrar om du behöver anmäla detta till Migrationsverket.

Regler om uppehållstillstånd, utvisning, avvisning och medborgarskap hittar du i utlänningslagen (UtlL).

När man har ett permanent uppehållstillstånd kan man vara borta från Sverige i upp till ett år och man har fortfarande kvar sitt permanenta uppehållstillstånd. Ska man dock vara borta i över ett år behöver man göra en anmälan om detta till Migrationsverket. Du kan då vara borta i upp till två år. Om du inte gör en sådan anmälan samt är borta från Sverige i över ett år kan Migrationsverket, om de får reda på detta, besluta att återkalla ditt uppehållstillstånd (se 7 kap. 7 § UtlL).

Du hittar blanketten till den anmälan du behöver göra om du ska vara borta i över ett år här på engelska och här på svenska. Mer information om anmälan hittar du här under rubriken "Anmäl om att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd".

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare