Pengar har försvunnit ur vår ekonomiska förening, vad gäller?

hej jag bor i en villa eget då, i vår föreningen har vi haft gemensamma pengar som alla betalar per kvartal och det har försvunnit runt 4 miljoner utan att någon av dem vet om det jag vill bara fråga är inte det straffbart och ska inte man kunna redovisa 10 år tillbaka på alla kvitton vad man har gjort med pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Bokföringsskyldighet

En ekonomisk förening är redovisningsskyldig enligt bokföringslagen (2 kap 1 § Bokföringslag). Redovisningsskyldigheten innebär att alla affärshändelser ska bokföras löpande (4 kap 1 § Bokföringslagen). En affärshändelse är alla förändringar i storleken och sammansättningen av föreningens förmögenhet (1 kap 2 § punkt 7 Bokföringslag). Alla in och utbetalningar ska alltså bokföras löpande, och bevis för transaktionerna (som kvitton) ska sparas. Bokföring slutförs i slutet av året till en årsredovisning, denna är offentlig (6 kap 2 § Bokföringslag). En ekonomisk förening är skyldig att tillhandahålla årsredovisningen till dem som är intresserade senast en månad efter föreningsstämman (8 kap 3 § 4 st Årsredovisningslag). Om föreningen inte vill tillhandahålla sina årsredovisningar kan du begära ett föreläggande hos bolagsverket (8 kap 3 § 4 st Årsredovisningslag).

Hur länge bokföringen ska sparas

Bokföringen ska sparas i varaktig och läsbar form (7 kap 1 § Bokföringslag) sju år från och med utgången av året som bokföringen gäller (7 kap 2 § Bokföringslag).

Är det straffbart?

Om den som ansvarat för ekonomin i er förening tagit pengarna kan personen dömas för förskingring (10 kap 1 § Brottsbalk). För att det som hänt ska anses som förskingring krävs att fyra rekvisit är uppfyllda, nämligen:

1.Att personen har egendomen i besittning för annans räkning

2. Att personen var skyldig att redovisa för egendomen

3. Att personen har åsidosatt sin redovisningsskyldighet

4. En förmögenhetsöverföring som inneburit skada för föreningen och vinning för personen.

Om detta är uppfyllt kan personen dömas till fängelse i upp till två eller sex år beroende på om förskingringen är att anse som grov eller inte (10 kap 1 & 3 § Brottsbalk).

Vad kan du göra?

Du kan polisanmäla misstänkt fall av förskingring. Det är polisens ansvar att utreda brottslighet. Om du vill kan du också be att få se föreningens årsredovisningar, och höra av dig till bolagsverket och begära ett föreläggande mot föreningen att inkomma med redovisningen, om föreningen inte låter dig ta del av handlingarna.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare