Påverkas skuldsaneringen om man flyttar ihop

Hej!

Jag har skuldsanering sen 3 år bakåt.

Har nu träffat en man och vi vill bo tillsammans.

Vad händer då med min skuldsanering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna kring skuldsanering hittar du i skuldsaneringslagen.

När skuldsaneringen gjordes bräkandes ett förbehållsbelopp, detta är den summan som du skulle behöva för att kunna försörja dig själv, utsökningsbalken 7 kap 5 §. När ni nu flyttar ihop kommer du med största sannolikhet få en bättre ekonomi. Främst för att ni kommer att dela på kostnader som du stod för ensam innan, exempelvis hyra och mat.

Det görs en bedömning där man tar hänsyn till bådas inkomster och i vilken mån du kommer då en förbättrad ekonomi just på grund av att ni flyttar ihop. Dock är skulderna du har personliga och kommer inte på något sätt påverka mannen du vill flytta in med, du har ett personligt ansvar över skulderna.

Därav kan en omprövning av skuldsaneringen aktualiseras om det anses att du får en väsentlig bättre ekonomi, 49 § skuldsaneringslagen.

Eftersom det är Kronofogdemyndigheten som har hand om skuldsanering rekommenderar dig att kontakta dem för att få en klarare bild av det hela. Och om du inte vill nämna ditt namn när du ringer/mejlar behöver du inte göra det. Myndigheten har serviceskyldighet vilket innebär att de måste hjälpa dig även om du är anonym.

Sammanfattningsvis kan alltså din skuldsanering påverkas om du får en väsentlig bättre ekonomi, men det måste nödvändigtvis inte bli så.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare