Påverkar min sambos bostadsrätt mitt nya hyreskontrakt, och får han flytta in i min nya lägenhet med mig?

Hej! Har precis fått en hyresrätt på mitt namn. Jag har den senaste tiden bott hos min sambo som äger en bostadsrätt då jag blev gravid. Innan det bodde jag hos mamma men är fortfarande folkbokförd hos henne då jag är rädd att byta den till hans och förlora min då "vi" äger redan nått. Han äger själv så lägenheten är på hans namn men tänker då vi ska få barn så kanske dom räknar in mig i det? Hur påverkar hans bostadsrätt mitt kontrakt om han skulle vilja byta sin adress till min hyresrätt & flytta in? Kan jag förlora min lägenhet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur din sambos bostadsrätt påverkar ditt hyreskontrakt du just fått och om du kan förlora din lägenhet om han flyttar in hos dig. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att hyresrätten du har är i första hand, och att det alltså inte rör sig om ett andrahandskontrakt.

Som utgångspunkt så påverkas inte ditt hyresavtal alls av att din sambo har en bostadsrätt. Ett hyreskontrakt är dock ett avtal, så det beror på vad du och din hyresvärd kommit överens om. Är en anledning till att du fick kontraktet att du bodde hos din mamma har du möjligen vilselett hyresvärden, men jag har dock svårt att tänka mig att det skulle innebär att du brutit mot ert avtal genom att bo hos din sambo. Har du ett förstahandskontrakt har du så kallad besittningsrätt, vilket innebär att du bara förlorar lägenheten om du förverkar din rätt. Din rätt förverkas om du till exempel slutar att betala hyran, vanvårdar lägenheten eller hyr ut den i andra hand utan tillstånd (Jordabalken 12:42), men din hyresrätt kan aldrig förverkas ensamt av att din sambo flyttar in hos dig.

Sannolikt så har dina tidigare levnadsförhållanden överhuvudtaget ingenting med ditt hyreskontrakt att göra. Din sambo äger sin egen lägenhet, om du bor där eller inte påverkar inte hans rätt, på samma sätt som din sambos närvaro inte påverkar din hyresrätt. Att du är gravid förändrar inte situationen. Han får flytta in i din lägenhet, och folkbokföra sig där, utan att du behöver din hyresvärds godkännande. Det är dock fortfarande du som är ansvarig för att betala hyran och se till att ingenting i lägenheten förstörs om han flyttar in – precis som om du hade bott där själv.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare