Påverkas jag av min sambos skulder?

Hej!

Jag och min kille ska bli sambo snart. Han har dock en betalningsanmärkning på sig och håller på att betala av en stor skuld. Hans pappas står som borgensman på hans lägenhet ihop med honom. När jag flyttar in, så kommer ju jag att stå med på lägenheten. Vad innebär detta för mig? Betyder det att alla kan komma efter mig istället? Betalar han inte hyran så vet jag att de går på mig. Men hur är det i övrigt med de andra skulderna? Vad innebär samboskap för mig egentligen när han har skulder?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Du har inget ansvar för din pojkväns skulder bara för att ni flyttar ihop, utan de fortsätter att vara hans personliga. Det är enbart om du skulle gå in som medlåntagare eller liknande för sambons lån du kan bli betalningsansvarig.

Din sambos skulder kan däremot indirekt påverka dig om de skulle gå till utmätning. Om han blir föremål för utmätning, så presumeras (förutsätts) att det som finns i lägenheten är hans om ni inte kan bevisa annat (se Utsökningsbalken 4 kap. 19 §). Så det kan vara bra att spara kvitton på dyrare saker (t ex TV, möbler eller liknande) som du köper till lägenheten, och även se till att du kan bevisa vilka saker du har fört med dig när du flyttar in (vad som är ditt helt enkelt). Men något betalningsansvar för hans skulder får du inte, förutom det du själv påpekar att står du på kontraktet kan du krävas på hela hyran om han inte betalar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare