Påverkas barns arvsrätt av att ens förälder gifter om sig?

Mina föräldrar är skilda sedan några år tillbaka men var innan dess gifta under många år. Båda lever fortfarande och de har tre barn tillsammans (inkl jag själv). Jag undrar vad som händer om någon av mina föräldrar skulle gifta sig med någon ny innan de går bort? Hur kommer det påverka arvet för mig och mina syskon? Har den nya partnern någon rätt till mina föräldrars pengar/ägor efter att de dött, ifall de gift sig innan dess? Eller tillfaller allt oss barn i alla fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB)

Hur regleras särkullbarns arvsrätt?

När en person gifter om sig och har barn från ett tidigare äktenskap, kallas barnen för särkullbarn. Låt säga att någon av dina föräldrar skulle gifta om sig och en tid därefter gå bort. Förälderns arvingar, det vill säga ni tre barn, har arvsrätt efter förälderns bortgång (2 kap. 1§ ÄB). Arvsrätten för särkullbarn skiljer sig dock åt i viss mån jämfört med om din förälder skulle ha gemensamma barn med den nya maken. Gemensamma barn ärver först när båda makarna gått bort, men särkullbarn får ut sitt arv direkt efter att den förälder som gift om sig går bort (3 kap. 1§ ÄB)

Hur påverkas barns arvsrätt av att en förälder gifter om sig?

Innan arvingarna får ut sitt arv kommer först dock en bodelning att göras mellan makarna. När ett äktenskap upphör, genom antingen skilsmässa eller av att någon av makarna går bort, ska nämligen en bodelning ske (9 kap. 1§ Äktenskapsbalken). En bodelning innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman för att sedan delas på två (11 kap. 3§ Äktenskapsbalken). Det är alltså bara giftorättsgods som ingår i bodelningen. Giftorättsgods är all egendom förutom egendom som är enskild (7 kap. 1§ Äktenskapsbalken). Egendom kan bli enskild genom att man exempelvis skriver i ett testamente att den ska vara enskild. Om en av dina föräldrar skulle gifta om sig och en tid därefter gå bort, så kommer alltså egendomen först delas lika mellan föräldern och den nya maken. Först därefter ska kvarlåtenskapen från den avlidne föräldern delas ut. Då kommer ni tre barn att dela lika på kvarlåtenskapen och ni kommer få ut er andel av arvet på en gång.

Sammanfattning

Ovan nämnda innebär alltså att barnens arvsrätt påverkas av att en förälder gifter om sig, eftersom förälderns egendom ska slås ihop med den nya makens egendom och delas på två när äktenskapet upphör. Det kan antingen medföra att kvarlåtenskapen blir större eller mindre än innan äktenskapets ingående, beroende på vad den nya maken har för tillgångar. Däremot behöver ni barn inte vänta på att den nya maken ska avlida, utan ni får ut ert arv redan när er förälder avlider.

Avslutningsvis kan nämnas att makar genom testamente kan välja att avstå från Ärvdabalkens regler, om man exempelvis inte vill att ens egendom ska delas lika i en bodelning, utan att all egendom istället ska vara enskild. Att din förälder gifter om sig behöver alltså inte nödvändigtvis påverka er barns arvsrätt om de väljer att upprätta ett sådant testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare