FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/04/2019

Påverkar uppgift om ringa narkotikabrott i belastningsregistret möjlighet till anställning inom vården?

Hej! För två år sedan blev jag dömd för ringa narkotikabrott. Nu till sommaren så har jag tänkt att jobba som vårdbiträde inom hemtjänst alternativt vårdboende i Sverige och jag är rätt säker på att arbetsgivaren kommer att be mig visa upp mitt belastningsregister. Hur stor är chansen att jag får jobbet trots mitt register? Eller är det mer våldsbrott och stöld som tas i åtanke? Samt, tar de i åtanke hur man har skött sig efter brottet, t.ex. att man har jobbat och studerat och uppvisar en tydlig förbättring.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregistret och gallring efter viss tid

Det framgår av din fråga att du blev dömd för ringa narkotikabrott för två år sedan. Påföljden för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst 6 månader, (2 § Narkotikastrafflagen). Hur länge en sådan uppgift finns kvar i belastningsregistret framgår av (17 § Lag om belastningsregister). Uppgifter om böter finns till exempel kvar i belastningsregistret i fem årefter domen, beslutet, strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsboten. Uppgifter om fängelsestraff finns kvar i belastningsregistret i tio årräknat från frigivning. Vid rekrytering kan förekomsten av en s.k "prick" i belastningsregistret påverka ens möjlighet att bli anställd men behöver inte nödvändigtvis göra det.

Vilka uppgifter kan arbetsgivaren ta del av?

Utgångspunkten är att endast du har rätt att begära utdrag ur belastningsregistret om dig själv, (9 § Lag om belastningsregister). Det är obligatoriskt för arbetsgivare att genomföra en registerkontroll av den som ska anställas inom hem för vård eller boende av barn eller boenden som tar emot barn. En enskild som behöver ett registerutdrag om sig själv enligt bestämmelser om sådan obligatorisk registerkontroll har då rätt att få ut ett begränsat utdrag. Vid en obligatorisk registerkontroll ska alltså inte alla brott som finns registrerade tas med i det utdrag som ska visas för arbetsgivaren. Brott som syns vid en registerkontroll av den som ska anställas vid ett sådant hem för vård eller boende av barn är bland annat; olika våldsbrott, sexualbrott, olaga hot, barnpornografibrott och brott mot narkotikastrafflagen, (22 § Förordning om belastningsregister).

Sammanfattning

Hur belastningsregistret kan påverka din chans till anställning i ditt fall är svårt att säga exakt. För många arbeten som involverar kontakt med barn, exempelvis arbete vid hem för vård eller boende av barn, ska en obligatorisk registerkontroll göras. Vid en sådan registerkontroll visas dock inte alla brott som kan finnas med i belastningsregistret utan de speciellt listade brotten. En uppgift om brott mot narkotikastrafflagen är, bland annat, en sådan uppgift som visas vid en registerkontroll vid anställning vid vissa boenden som tar emot barn. Vid övriga arbeten inom vårdsektorn föreligger ingen sådan obligatorisk registerkontroll men enskilda arbetsgivare kan begära sådana uppgifter för att pröva anställningens lämplighet. Hur en sådan eventuell lämplighetsbedömning går till eller vad som enskilda arbetsgivare tar hänsyn till kan jag inte svara på. I allmänhet har det blivit rätt vanligt att arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistret, däremot kräver inte alla det. Samtliga omständigheter tas med i beräkningen vid eventuell anställning.

Hoppas du fått klarhet i din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar! Lycka till!

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare