Påverkar sambons inkomst min skuldsanering?

Jag fick min skuldsanering beviljad juli-19

Eftersom jag är sjukskriven på heltid men nekad ersättning/sjukpenning/sjukersättning hos FK och är frånskild med en hemmavarande 16-årig dotter har jag försörjningsstöd. Nu finns plan på att bli sambo i aug-20

Min pojlvän har fast jobb. Får ut ca 22.000kr/ m efter skatt

Han har huslån mm men inga betalningsanmärkningar. Jag får inget försörjningsstöd på nya orten. Hur blir det ekonomiskt? Hur räknas hans inkomst vad d gäller min skuldsanering?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Påverkar sambons inkomst din skuldsanering?

I Sverige står var och en för sina skulder, vilket innebär att din framtida sambo aldrig kommer att bli betalningsansvarig för dina skulder. Om man går från särbo till sambo sker dock en del förändringar eftersom storleken då förändras på de tillgångar som finns. Det är inte relationen i sig som förändrar skuldsaneringen, utan vad som tillhör hushållet.

Det som kan hända med din skuldsanering om ni flyttar ihop, är att de månadskostnader som finns i hushållet då istället kan delas på två personer. Till exempel är ni två personer som kan betala hyra, mat och räkningar. Det kan innebära att mer av din inkomst skulle kunna tas i anspråk i skuldsaneringen, eftersom du då inte beräknas behöva betala lika mycket som tidigare till hushållet.

Utmätning?

Jag vill också passa på att nämna vad som gäller vid en eventuell utmätning, eftersom det där finns en risk för påverkan för partnern. Om du (eller din sambo) på grund av skulder drabbas av en utmätning, kommer Kronofogden att utgå ifrån att den egendom som finns i ert hushåll tillhör dig, såvida ni inte kan bevisa att den är samägd eller att den ägs av din sambo (4 kap. 19 § UB). Jag rekommenderar er därför att spara kvitton och andra handlingar som visar vilka tillgångar som tillhör vem.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Varmt välkommen att återkomma vid eventuella funderingar.

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare