Påverkar en skilsmässa bedömningen av en ansökan om svenskt medborgarskap?

Mina vänner är gifta enligt svensk lag och båda har nu PUT sedan en månad tillbaka. Nyligen har min väninna ansökt om att bli svensk medborgare baserat på sina egna meriter. Pga mycket otrevliga omständigheter måste hon nu ansöka om skilsmässan under väntetiden. Undrar om hon måste vänta för skilsmässan tills hon får beslutet och om hennes ansökan om skilsmässan under väntetiden påverkar beslutet för henne om att få svenskt medborgarskap. Hon uppfyller alla kriterier såsom att ha ett jobb, en bostad och inga anmärkningar. MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om svenskt medborgarskap

Vid ansökan om svenskt medborgarskap är det fem stycken faktorer/kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska kunna beviljas (11 § Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap).

1. Din väninna ska kunna styrka sin identitet,

2. hon ska vara över 18 år,

3. hon ska ha permanent uppehållstillstånd i Sverige,

4. hon ska ha hemvist här i landet:

- sedan två år OM hon är dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,

- sedan fyra år OM hon är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen

- eller sedan fem år tillbaka OM hon är s.k. "övrig utlänning"

5. Och slutligen ska hon ha haft och förväntas komma att ha ett "hederligt levnadssätt"

Ansökan om skilsmässa

Att ansöka om skilsmässa är en separat process som är frånskild den om svenskt medborgarskap. Det som krävs av din väninna är att hon ansöker vid den tingsrätt som finns i hennes kommun. Antingen söker hon själv genom "stämning av äktenskapsskillnad" eller så ansöker hon och hennes partner gemensamt om skilsmässa. Mer om detta kan du läsa på domstol.se.

Måste hon vänta med att ansöka om skilsmässa tills hon får beslutet om medborgarskapet?

Som svar på din fråga måste hon INTE vänta, hennes giftermål har ingenting att göra med hennes ansökan om svenskt medborgarskap.

Påverkar hennes ansökan om skilsmässa beslutet om medborgarskap?

Nej. De fem kriterier som ska vara uppfyllda för att din väninna ska kunna beviljas svenskt medborgarskap är inte kopplade till hennes giftermål, som du kan se ovan. Att hon skiljer sig ska därför inte påverka bedömningen.

Hoppas att du är nöjd med svaret! Om du behöver mer vägledning är du varmt välkommen att boka en tid med någon av våra jurister på Lawline.

Önskar dig och din väninna lycka till!

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare