Påverkar det arvet till barnen att ge pengar till barnbarnen?

Hej

Kan jag ge bort pengar till mina barnbarn? Påverkar detta arvet till mina barn? Jag har försökt läsa mig till att barnbarnen inte ingår i arvet efter mig, om inte mina barn har dött.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det stämmer att dina barnbarn inte ärver dig direkt om dina barn fortfarande är i livet. Du får dock ge pengar till dina barnbarn ändå, du får som absolut huvudregel göra vad du vill med dina pengar. Det finns dock en skyddsregel för bröstarvingarna (dina barn) som säger att barnen enligt lag alltid har rätt att få sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (hela arvet). Dina barn har alltså laglig rätt till sin laglott som är hälften av det som blir kvar till arvet. Man kan i regel göra sig av med pengar medan man lever och att ge gåvor till dina barnbarn är helt ok. Det kan vara bra att upprätta ett gåvobrev. Det som sedan blir över av dina tillgångar kommer dina barn dela på och tillsammans kommer de ha rätt till minst hälften av tillgångarna som finns kvar.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare