Påverkar delägarskap i bolaget uppsägningstiden?

Hej

Undrar hur många månaders uppsägningstid som är kutym som anställd samtidigt som man är delägare i bolaget?

Tacksam för svar så smart som möjligt

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är viktigt att skilja på delägarskapet och anställningen i bolaget. Att vara delägare där man är anställd påverkar inte tillämpningen av reglerna om anställningsskydd (exempelvis uppsägningstid) och du får inte automatiskt fördelar på grund av ditt delägarskap. Det betyder att du omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS) precis som alla andra anställda och därmed har rätt till den stadgade uppsägningstiden i 11 § LAS. Denna paragraf stadgar att uppsägningstiden ska vara minst en månad för både arbetsgivare och arbetstagare. Ju längre arbetstagaren har arbetat på företaget, desto längre ska uppsägningstiden vara. Det går också att avtala om en längre uppsägningstid i anställningsavtalet eller i kollektivavtal.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare