Påverkan av dom om missbruk av urkund vid körkortstillstånd

Hej, jag är 17 år och har blivit blivit dömd för missbruk av urkund. Mitt straff blev en straffvarning och en prick i 3 år. Jag ska snart ta körkort och undrar om det jag gjort kan kommer påverka körkortet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Innan du kan ta körkort måste du ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Du måste då uppfylla de personliga och medicinska krav som finns för att kunna få ett körkortstillstånd för att vidare kunna ta körkort. Transportstyrelsen undersöker alltså om du är lämplig som förare ur nykterhetssynpunkt samt att du kommer att följa trafikregler och visa omdöme och hänsyn i trafiken. För att kunna bedöma detta kontrollerar myndigheten olika register, exempelvis om du varit omhändertagen för berusning eller om du begått något brott som visar att du är olämplig som förare. Även annat än rena trafikbrott kan spela roll, och Transportstyrelsen gör en individuell helhetsprövning av din lämplighet.

Jag kommer därför inte att kunna uttala mig om det kommer att påverka dina möjligheter att ta körkort eller inte. Transportstyrelsen kommer att kontrollera ditt brottsregister och sedan ta ställning till om det kommer påverka din lämplighet som förare eller inte. Jag råder dig därför att ringa Transportstyrelsen och fråga, alternativt vänta och se vad svaret blir efter att du ansökt om körkortstillstånd.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare