FrågaARBETSRÄTTRast 03/12/2019

Pauser i arbete - Regler

Hej!

Jag har lite bekymmer på min nya arbetsplats och hoppades kunna få svar av proffsen här på Lawline!

Jag har jobbat i dryga 3-månader på en livsmedelsbutik och är anställd som vanlig medarbetare, alltså inte kassapersonal.

Trotts detta tvingas jag sitta i kassan 90% av alla mina arbetspass. Igår satt jag till exempel i kassan 7,5 timme med en halvtimmes paus och idag satt jag hela mitt arbetspass(4 timmar utan paus).

Ringde min chef och berättade att jag börjar få ryggvärk och frågade om dessa kassapassen var tillåtna, han svarade enkelt "ja det är dem". Vidare nämnde jag 2-timmars regeln varpå han svarade att det är varierat arbete om jag hinner flytta kundkorgarna.

Är det verkligen såhär det funkar att jobba på livsmedelsbutik? Vad räknas som varierat arbete och hur funkar lagen här?

Med vänliga hälsningar, P------

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss med din fråga.

Dina arbetsförhållanden regleras i Lagen om anställningsskydd, Semesterlagen, Arbetsmiljölagen, Arbetstidslagen, samt andra mindre centrala lagar.

De flesta av dessa regler finns också i kollektivavtalen.

Reglerna om rast finns i Arbetstidslagen, som stadgar att det ska finnas raster så att anställda inte jobbar mer än 5 timmar i sträck (15 § Arbetstidslagen). Pausernas längd ska vara minst 30 minuter enl. föreskrifter från Arbetsmiljöverket.

2-timmarsregeln som du nämner är en rekommendation från Arbetsmiljöverket riktad till dig och har således inte tvingande verkan mot din arbetsgivare. Det kan dock vara så att den frågan regleras närmare i ditt kollektivavtal. Eftersom du arbetar i butik är rätt avtal troligen det som slutits med Handelsfacket.

"Varierat arbete" är i regel att man inte sitter i samma ställning under hela sitt pass. Din titel som "medarbetare" reflekterar att du även kan komma att tilldelas andra uppgifter. Ledning och fördelning av arbete är arbetsgivarens rätt, och det är ytterst sällan det finns möjlighet att inskränka denna. Inskränkningar beror nästan uteslutande på regler i kollektivavtal eller lag.

Jag hoppas att du har fått den information du söker,

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare