Patent eller designskydd?

Hej,

Jag har en fråga gällande patent / designskydd för en produkt jag jobbat för att ta fram.

Jag försöker ta reda på om det är värt att söka patent för en produkt vars unikhet enbart ligger i designen.

Produkten fungerar med andra ord rent, rent funktionellt, som en annan existerande produkt—men ser väldigt annorlunda ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1kap. 1§ Patentlagen kan patent beviljas till en uppfinning som kan tillgodogöras industriellt. Att uppfinningen ska kunna tillgodogöras industriellt innebär att den måste ha en yrkesmässig användning. Vidare finns i 1kap. 2§ Patentlagen dels ett nyhetskrav på uppfinningen och dels ett krav på att uppfinningen har en uppfinningshöjd. Nyhetskravet innebär att att uppfinningen måste vara ny i förhållande till vad som är känt före dagen för patentansökan. Kravet på uppfinningshöjd innebär att uppfinningen väsentligen måste skilja sig från vad som tidigare varit känt.

Alltså är det inte värt för dig att söka patent med tanke på att produkten som du nämner redan finns.

Istället rekommenderar jag dig att ansöka om ett så kallat mönsterskydd, som är ett skydd för designen på din produkt. Enligt 1kap. 2§ Mönsterskyddslagen kan du få mönsterrätt på din design om den är ny och särpräglad. En design anses som ny om ingen identiskt design har gjorts allmänt tillgänglig före dagen för din ansökan. Att designen måste ha särprägel innebär att helhetsintrycket av designen från en kunnig användares sida skiljer sig från helhetsintrycket av varje annat mönster som gjorts allmänt tillgängligt.

Min rekommendation är alltså att du istället för att söka patent söker mönsterskydd. Här bifogar jag en länk om hur du ska gå tillväga för att ansöka om mönsterskydd: https://www.prv.se/sv/design/ansoka-om-designregistrering/

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare