FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2019

Påstått trafikbrott begånget utomlands - vilken domstol kan döma?

Under ett besök i april körde X person min pappas bil i Bosnien och Hercegovina. Denna person körde mot rött och FORDONET blev fotograferat bakifrån av en kamera.

Min pappa, svensk medborgare, var inte i Bosnien förrän i Juni och blev stoppad av polis där de nämnde att han kört mot rött och behöver betala böter. När han sa att han inte hade kört, inte var i Bosnien under april och vägrade skriva på boten hotade de med bosnisk domstol.

Efter dessa hot skrev min pappa på boten och fick körförbud för ett brott han ej begått. I det fall han hade vägrat att skriva på, hade han kunnat bli dömd i Bosnisk domstol eller döms han i Svensk domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är i princip staterna själva som har rätt att avgöra under vilka omständigheter som en talan mot en person kan väckas i deras domstolar. Det är alltså bosnisk rätt som avgör om han kan bli dömd i bosnisk domstol eller inte. I det hänseendet spelar det ingen roll om svensk domstol anser sig kunna döma honom eller inte. Hade bosnisk polis velat väcka talan i domstol mot din pappa är det alltså möjligt för dem att göra detta i Bosnien. Vad gäller svensk domstol kan nämnas att trafikbrott begångna utomlands som huvudregel inte är straffbara i Sverige enligt svensk rätt (se lag om straff för trafikbrott som begåtts utomlands).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare