Påstående om att ha backat på fordon

Hej

Jag har fått mail om att jag backat in i ett annat fordon? Vilket vare min fru eller jag har gjort.

Personen har inte gett sig till känna och jag har bestridit hans påstående.

Det enda som han skrev som svar då var, vilken färg har bilen?

Hur går jag vidare med det här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att personen som har mailat dig ska kunna driva ett ärende om detta så behöver den personen ta kontakt med sitt försäkringsbolag. Personen behöver kunna ange ditt registreringsnummer, var och när detta hände samt kunna styrka att den eventuella skada personen har på sin bil verkligen kommer från en sådan här händelse. Personen behöver förmodligen också styrka att det var du. En sådan bevisning kan vara genom bilder, vittnen och dylikt.

Om du inte är skyldig till detta och om du inte befunnit dig på den platsen som personen anger så kommer inte du kunna krävas på pengar för det.

Du undrar hur du ska gå vidare med detta och jag anser att det är personen som påstår att detta har skett som behöver driva frågan för att något ens ska kunna hända, hen kan inte kräva dig på pengar er emellan.

Om du är orolig så kan du kontakta ditt försäkringsbolag där du har din trafikförsäkring och berätta om att du fått ett mail angående detta, men att du är oskyldig. Då får de vetskap om det ifall personen skulle ta upp detta med sitt försäkringsbolag och du kan även där rådfråga om hur du ska gå tillväga.

Utöver det anser jag att du inte behöver svara mer på mail från den personen, utan hen får ta det med sitt försäkringsbolag och så får detta lösas mellan era försäkringsbolag i så fall.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Frida GustafssonRådgivare