Passiv avtalsbundenhet vid public service-avgiften?

Hej. Jag har en fråga angående negativ avtalsbindning. Som jag förstår det är huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. Jag utnyttjar aldrig public service tjänster (SVT1, SVT2, SR, UR eller deras playtjänster) dock tvingas jag ändå betala för det. Borde det inte vara en negativ avtalsbindning? Jag har aldrig godkänt eller signerat något avtal med public service, ändock tvingas jag betala för det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som ni beskriver i er fråga är huvudregeln inom den svenska avtalsrätten att man blir bunden vid ett avtal när man begått en aktiv handling. Denna innebär i praktiken om en part kommer med ett anbud kan den andra parten ej bli bunden vi detta anbud om de ej bemöter det. Däremot finns det udantag för denna regel och kallas för passiv avtalsbundet. I praktiken sker detta t.ex. när ena parten givit ett anbud på den andra partens begäran och sedan inte fått svar från denna part. Här anser man att avtalsbundenhet uppstått eftersom den ena parten kan med fog räkna på att anbudet skall gälla samt att den den partern som ej svarat handlat klandervärt genom sitt passiva agerade. Dock tillämpas regeln om passiv avtalsbundenhet sällan.

Vad gäller public service är detta en del av skatterätten och ej avtalsrätten, just eftersom avgiften dras med skatten. Därmed är det inte en avtalsrättsligt problematik som väcks om ni ej godkänt att betala den del av skatten, då ni är skyldiga att göra så.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare