FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/06/2020

Passagerares ansvar vid vårdslöshet i trafik

Hej!

Igår satt jag med i en bil som frontalkrockade och sladdade rakt in i en byggnad och förstörde den bitvis och bilen är totalkvaddad . Föraren körde alldeles för fort och alla passagerare bad hen att sakta ner flertalet gånger. Kan jag som passagerare bli ersättningsskyldig eller dömd i domstol?

Har jag rätt till någon ersättning även om sjukvård inte behövdes?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansvar för bilolyckan

Vid vårdslöshet i trafik av normalgraden enligt 1 § 1 st Lag om straff för vissa trafikbrott kan en passagerare inte dömas för medverkan. Detta på grund av att det inte finns fängelse i straffskalan för brottet, vilket utgör ett krav för att medverkansansvar skall komma i fråga, 23 kap 4 § 1 st BrB.

Om det rör sig om grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § 2 st Lag om straff för vissa trafikbrott, för vilket fängelsestraff kan komma ifråga, kan passagerare dömas för medverkan om man "främjat gärningen med råd eller dåd" som det anges i lagtexten. I detta innefattas både anstiftan till brottet och medhjälp till brottet.

Oavsett hur grovt brottet som begåtts av föraren är kan du inte dömas för medverkan eftersom du varken framkallat beslutet att köra för fort eller främjat handlingen vilket krävs för att du ska kunna dömas till medverkan.

Ersättningen

Enligt 2 kap 1 § SkL kan man bli skadeståndsskyldig om man orsakar personskada eller sakskada. Om du inte behövde sjukvård och inga av dina tillhörigheter skadades till följd av olyckan har du inte rätt till skadestånd.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare