Parkeringsböter - Vart går pengarna?

Går 100% av parkeringsböter till staten/kommunen eller går en andel till skydds-/säkerhetsföretag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Parkeringsanmärkning eller kontrollavgift

Parkeringsböter är i själva verket inte böter i lagens mening, utan en avgift. Denna felparkeringsavgift kan vara antingen en s.k. parkeringsanmärkning, vilken utfärdas vid felparkering på mark tillhörande kommunen, eller en kontrollavgift, vilken utfärdas vid felparkering på privat mark av ett privat parkeringsbolag (och även tillfaller detta företag).

Parkeringsanmärkningen betalas till Transportstyrelsen men tillfaller kommunen i vilken felparkeringen skett om kommunen själv svarar för parkeringsövervakningen (16 § första stycket i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift). I de fall kommunen ej ansvarar för parkeringsövervakning tillfaller avgiften staten (16 § tredje stycket i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift). Någon lagstadgad öronmärkning av pengarna som inkommer genom parkeringsanmärkningar att gå till skydds- eller säkerhetsföretag finns ej.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte med att återkomma vid ytterligare funderingar.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare