FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/04/2017

Parkeringsböter i annat land

Hej. Fick en parkeringsbot när jag besökte Danmark. Måste jag betala den eller kan jag kasta den?

Mvh Pelle lants

Lawline svarar

Min rekommendation är att betala. Man kan tro att det är lätt att komma undan utländska parkeringsböter vilket leder i sin tur till att många struntar i betalningen. Det ska man dock vara försiktig med. Om du gör dig skyldig till exempelvis en trafikförseelse i ett annat EU-land så kan det andra landet begära in böterna i Sverige. Tar Danmark kontakt med de svenska myndigheterna så kommer Sverige att driva in boten istället. Det finns även företag som driver in obetalda böter över hela Europa. Det är alltid en chansning, men betalar du inte så är det med risken att de tillslut får tag på dig och att boten då har vuxit ännu mer.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare