FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/10/2018

Parkeringsbot vid fel registreringsnummer, SMS-parkering

Hej! Jag betalade parkering via sms, får kontrollavgift 750kr, det visar sig att sista siffran i regnr är fel. Tar kontakt med Hojab för att rätta till misstaget. De gör ingen rättning. Jag har sms kvar som visar att jag betalat men fel sista siffra annars allt i sin ordning och vittnen som vet att jag var på plats vid tillfället, jag fick också uppge personnr på sms. Att jag skulle ha två bilar med så nästintill identiska regnr och parkera dem på samma parkering vid samma tillfälle är orimligt. Har jag någon chans att bestrida?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så gäller att när du betalat via SMS har du accepterat de avtalsvillkor som finns uppställda av parkeringsbolaget och däribland din skyldighet att ange rätt registreringsnummer. Det är din skyldighet som avtalspart att läsa de villkor som parkeringsbolaget uppställt.

Anledningen till att man får en parkeringsbot är för att när parkeringsvakten utfärdar sin kontroll och fel registreringsnummer angetts blir betalningen inte synlig, vilket tyvärr landar på dig eftersom du som avtalspart inte uppfyllt dina skyldigheter.

Liknande fall har prövats tidigare. Då har den felskrivande bilisten fått rätt i tingsrätten men inte i den högre instansen hovrätten. Hovrätten anser att man som parkerande har ett "långtgående ansvar" för att lämna rätt registreringsnummer, och det är hovrättsdomen som polis och parkeringsbolag nu lutar sig mot i sina bedömningar

Om du väljer att bestrida boten kommer du med största sannolikhet inte kunna få rätt. Du kan ju ändå testa att bestrida, det skadar aldrig. Men tyvärr är nog inte chansen stor att du får igenom det.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare