Parkeringsbot under pågående lastning?

Hej

Har en fråga angående parkeringsböter. Idag var jag och bytte däck på min bil.

När jag kom hem ställde jag mig utanför min port för att rulla ner däcken till källaren .

När jag rullat ner alla däck till källaren staplade jag dem på en hög i mitt förråd, kan ha tagit max 7 till 10 mintuer.

När jag kommer ut till bilen igen har jag fått en bot på 1100 kr. Där det står ingen aktivitet vid bilen mellan 10:00 till 10:04.

Kan man bestrida den, kan ju inte parkera bilen på parkeringen och rulla ett däck i taget när den ligger 120 meter bort

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga reder jag nedan ut dels vad som generellt gäller vid utfärdande av parkeringsanmärkning, dels vad som gäller mer specifikt vid avlastning och i ditt fall.

Hur länge måste en parkeringsvakt vänta innan utfärdande av parkeringsböter?

Till att börja med finns det inga regler om hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan en parkeringsanmärkning utfärdas. I princip behöver parkeringsvakten inte avvakta med att skriva ut böter om det inte finns en avtalad tid som fordonet får vara uppställt utan parkeringsbiljett.

Av praktiska skäl är dock rutinerna för en parkeringsvakt att vanligen vänta några minuter innan utfärdande av böter. Det beror på att ett fordon inte är felparkerat under den tiden som det tar för föraren att köpa parkeringsbiljett. Om det råder parkeringsförbud är det även tillåtet att stanna för pålastning/avlastning. Parkeringsvakten måste därför vid ett parkeringsförbud förvissa sig om att ingen lastning pågår. Parkeringsvakter brukar därför ha som rutin att vid avgiftsbelagda parkeringar eller parkeringsförbud, avvakta mellan fem och tio minuter innan böter utfärdas.

Vad gäller vid lastning och avlastning?

Vidare innebär lastning och avlastning att man bär föremål mellan fordon och fastighet. Man får i princip stå den tid som krävs för lasten, men det får inte ske något avbrott i lastning/lossning. Det finns dock en praxis hos parkeringsbolag som säger att man får stå 10 minuter, men det måste komma någon till fordonet med ett par minuters intervall. Lastningen ska ske utan pauser och får inte fördröjas.

Parkeringsanmärkningen i ditt fall

För att sammanfatta och koppla till din parkeringsanmärkning, finns det inga regler som säger att en parkeringsvakt måste avvakta med att utfärda böter. Parkeringsvakten ska dock förvissa sig om att lastning inte pågår, men i det fall du t.ex. avslutat lastningen och därefter lämnat bilen innan parkeringen startats, kan parkeringsvakten fått tid att förvissa sig om att ingen lastning pågår.

Om du däremot kan visa att avlastning pågick vid tidpunkten för parkeringsanmärkningen, bör du testa bestrida den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Felicia FredinRådgivare