Parkeringsbot trots betald avgift

Hej,

Jag har just fått en parkeringsbot från Euro Park. "Parkerat fordon utan att visa att avgift eller motsvarande är betald." Detta trots att jag betalat via Stockholms Stads app Betal P.

Jag börjar med att samma dag åka till polisstationen på Kungsholmen enligt de anvisningar som ges på boten. Polisen konstaterar att betalning är erlagd. Men Polisen hänvisar till Betal P. Jag kontaktar direkt Betal P via telefon och där bekräftas att betalning är erlagd. Betal P hänvisar till Europark.

Jag får kontakt med Europark dagen efter. De konstaterar att de ser att betalning är erlagd men att det inte syntes i deras system dagen innan. Enligt Europark är det vanligt med denna typ av "eftersläpning"; alltså konsument betalar, app-företaget (Easy park i det här fallet) ser att betalning är erlagd - men det dröjer innan betalningen syns hos kontrollerande enhet, dvs Europark.

Jag tar då direkt en ny kontakt med Easy Park som inte tar något ansvar utan skyller på Euro Park.

Vad gäller här? Jag som konsument och medborgare har erlagt de avgifter jag är ålagd. Det är bekräftat av polis, Stockholms Stad genom EasyPark och via Euro Park. Men ingen vill ta ansvar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är verkligen besynnerligt att de skickar runt dig. Först och främst skulle jag vilja att du får en bekräftelse från varje företag att boten faktiskt är betald, det vill säga i ett mail eller liknande så det inte bara är över telefon. Så att du har bevis för att du faktiskt har betalt på riktigt sätt och inte ska betala boten. Hos polisen som du varit hos, ska undanröja betalningsansvaret om de anser att du har rätt, 8 § lag om felparkeringsavgift. Det är transportstyrelsen som sköter administrationen av betalningen för parkeringsanmärkningar som är utfärdade på allmän plats, men sköter inte administrationen hos privata parkeringsbolag.

Att det blivit fel är beklagligt och att de hänvisar till varandra, jag kan tyvärr inte svara på varför det inte syns i deras system direkt att du faktiskt har betalat. Det är tyvärr ingen juridisk fråga. Hoppas allt löser sig med boten.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare