FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/09/2018

Parkeringsbot trots att ingen trafikskylt syns

Hej,

Får ett kommunalt bostadsbolag utfärda parkeringsbot med foto som bevis när området/platsen inte är skyltat med parkeringsförbud?

Boten är utfärdat på A4 papper med bild på fordon, skickat med post och separat faktura finns ingen skyltning på området angånde gilltig P-Plats eller markeringar om parkeringsförbud.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I trafikförordningen finns generella bestämmelser om hur man får stanna eller parkera, dessa anges inte med skylt, dessa regler ska man kunna ändå. Detta innebär alltså att du inte nödvändigtvis har rätt att parkera enbart på grund av den anledningen att det inte finns några skyltar som förbjuder detta. Skulle det emellertid visa sig att du inte brutit mot någon generell bestämmelse, har du givetvis chans att vinna mot parkeringsbolaget.

Huvudregeln är trots de generella bestämmelserna som jag nämnde ovan att parkeringsbolaget måste meddela med vägmärken vilka regler som gäller och på en tilläggstavla tala om att de övervakar området. Det kan vara så att det rör sig om en zon där parkeringsförbud råder, du kan någonstans längst vägen passerar en skylt som meddelar att du åker in i en sådan zon med parkeringsbolagets tilläggstavla. Denna skylt kan i princip finnas hur långt från platsen du parkerade på som helst men brukar i regel stå vid infarten till området. Om skylten saknas, oavsett anledning, får parkeringsbolaget inte utfärda några kontrollavgifter.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är dels att ta dig en sväng runt i området och leta efter en zonskyltning och dels överklaga parkeringsboten med hänvisning till att skyltning saknas/är otydlig. Man förlorar aldrig något på att överklaga, ibland får man igenom det!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare