FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2022

Parkeringsbot i T-korsning

Hej, Jag undrar vad som enligt lagen definieras som korsning. Jag har fått en böter för att ha parkerat i en parkeringsficka i en t-korsning, på den icke korsande sidan. Räknas parkeringsfickan till korsningen eller är det bara körbanan som räknas dit? Korsningen i fråga är i Stockholm, Olof Palmes gata / Klara norra kyrkogata. Till råga på allt så är det inte en korsning i korsandet bemärkelse då den anslutande vägen är enkelriktad i motsatt riktning. se länk: https://www.google.se/maps/@59.3352586,18.0573296,3a,75y,226.28h,68.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgksRs-oSZUDD7gzRwGcwfA!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv Mvh Nicklas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår ditt problem som att du har fått en parkeringsbot då du parkerat på den anslutningsfria sidan av en T-korsning, alltså den sida där vägen inte förgrenar sig. Därutöver är den anslutande vägen enkelriktad i motsatt riktning.

Tyvärr är det så att man inte får parkera sitt fordon i en vägkorsning eller närmare än 10 meter från den korsande körbanans närmaste ytterkant. (3 kap. 53 § 1 st. 2 p. trafikförordningen)

Formuleringen av lagen kan möjligtvis tyckas antyda att förbudet mot att parkera i en korsning enbart gäller fyrvägskorsningar. Domstol har dock tydliggjort att detsamma gäller även för T-korsningar. Man riskerar således böter även om man parkerar sin bil inom 10 meter från en sådan. Detta gäller även när man parkerar på den anslutningsfria sidan av en T-korsning, alltså den sida där vägen inte förgrenar sig. (RH 2012:52)

Jag kollade på länken som du bifogade och av allt att döma verkar det tyvärr som att du i detta fall har gjort en felparkering. Utifrån informationen jag nu givit dig hoppas jag ändå att du kan göra en egen bedömning och om du landar i att du anser att du felaktigt fått parkeringsboten så kan du överklaga den hos Polismyndigheten här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare