Parkeringsbot

Hej

Jag fick en p-bot på mitt gyms förhyrda p-platser där vi som tränar på gymmet får parkera mot att vi lägger ett gymkort i framrutan. Jag gjorde så men när jag kom ut efter passet hade jag fått p-bit. Jag tog foto och skickade in i min överklagan och påpekade även att bilen , en Volvo XC 90 är rätt hög och man måste nästan häva sig upp för att se in genom rutan . Fick avslag , överklagade igen och begärde att få se de foto p-bolaget säger sig ha tagit . Fick svar att dom inte lämnar ut foto utan helt enkelt bara avslår min överklagan igen . Jag anser att jag bevisat att p-tillstånd fanns och bolaget kan/vill inte motbevisa utan kräver 600:- samt meddelar att jag inte får överklaga igen. Vad gäller här? Har dom någon skyldighet att visa mig foton eller kan dom bara kräva att jag betalar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar dig har du gjort handlat exakt enligt de instruktioner för att inte få en p-bot: du har lagt ett gymkort i framrutan enligt anvisningar från gymmet. Du har därför gjort helt riktigt. Jag kan tycka att ange att man inte ser framrutan till Volvo XC 90 som ett skäl att du fick en bot, är dålig och håller inte. I sådana fall skulle alla höga bilar inte bara Volvo XC 90 få en bot, det är inte helt rimligt. Du ska helt klart överklaga boten en gång till, de måste kunna komma med en annan anledning än denna anser jag för att de ska kunna ge dig en bot. Jag skulle även kontakta gymmet och se om de kan hjälpa dig, du är ju trots allt kund hos dem som förmodligen äger marken där parkeringen är.

Det ska dessutom sägas att en p-bot är ett vardagligt sätt att säga att det antingen är en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift. Om det rör sig om en p-bot på allmän mark är det en felparkeringsavgift och om det är en p-bot på privatmark är det en kontrollavgift.

Felparkeringsavgift

Om det är en felparkeringsavgift ska man bestrida denna hos polisen. I sådana fall ska du betala boten först och sedan bestrida denna. Först ansöker du om rättelse hos polisen, genom att du besöker polisstationer där du fått boten. Om en rättelse inte medges, kan du bestrida avgiften skriftligen genom att du skickar en skrivelse till polisen inom 6 månader. Viktigt här är att inkludera alla bevis du har. Om detta inte ger ett önskat resultat heller får du gå vidare till nästa instans och överklaga till tingsrätten.

Se mer information om detta på polisens hemsida:

https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/

Kontrollavgift

Om det istället rör sig om en kontrollavgift ska kontakt tas med markägaren eller parkeringsbolaget som utfärdat boten. Viktigt är här att du anger att du bestrider boten och att den inte är riktigt och lägger fram dina bevis. Jag skulle kontakta företaget igen och visa detta. Viktigt när du överklagar är att du verkligen bevisar att parkeringsbolaget har gjort fel. De har bevisbörda för att du inte parkerat enligt deras föreskrifter, p-boten är ett viktigt bevis för detta. Därmed måste du lämna en trovärdig och starka bevis för att de har fel. (samtidigt tycker jag inte att det är ett tillräckligt skäl att bilen är hög). Om det rör sig om en kontrollavgift kan man innehålla betalningen av boten, men det är viktigt att du protesterar mot boten. För att företaget ska få in din betalning måste de i sådana fall gå till domstol. Det finns även möjlighet för er att gå till allmänna reklamationsnämnden, eftersom ni inte kan komma överens.

Läs mer här om ARN:

https://www.arn.se/

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare