Parkeringsbiljett

Hej! Jag och min fru parkerade bilen och gick sedan åt olika håll. Jag kom på att ingen av oss hade betalat P-avgiften så jag gick tillbaka, betalade men då jag saknade bilnyckel satte jag P-biljetten under vindrutetorkaren. När vi träffades vid bilen igen hade vi fått P-böter. Vakten hade alltså lyft på samma vindrutetorkare som biljetten satt fast under för att sätta dit böteslappen utan att notera den förstnämnda! P-biljetten låg kvar i "diket" bakom motorhuven. Faller detta fall under samma regel som när P-biljetten ej har varit synlig innanför vindrutan så att jag förmodligen blir skyldig att betala kontrollavgiften?

Lawline svarar

Hej,

Det vanliga är att parkeringsbiljetten skall placeras innanför framrutan, vilket ofta föreskrivs på parkeringsbiljetten som man skriver ut.

Det du skulle kunna göra är att överklaga boten med hänsyn till 10 § Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, https://lagen.nu/1984:318 , och hänvisa till att det skulle anses uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift i detta fall om du har bevis på att den satt på det sättet innan parkeringsvakten lyfte på vindrutetorkaren.

Tyvärr är det sällan parkeringsbolagen förlorar och jag rekommenderar att du betalar kontrollavgiften innan överklagandet.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare